Titulem VŠE začíná: doc. Ing. Ladislav Mejzlík, Ph.D. – od studenta VŠE k prezidentovi Komory auditorů ČR
Do jedenáctého dílu podcastu Titulem VŠE začíná přijal pozvání významný host doc. Ing. Ladislav Mejzlík, Ph.D., úspěšný absolvent VŠE, prezident Komory auditorů ČR, proděkan pro rozvoj FFÚ VŠE a také bývalý děkan této fakulty.
Účetnictví vs. informační technologie: když rozhodne náhoda a ukáže se jako správná volba
Mezi jeho zájmy patřilo účetnictví a informační technologie. Při výběru střední školy zvažoval elektroprůmyslovou školu a střední ekonomickou školu. Nakonec nastoupil na střední ekonomickou. Když pak vybíral vysokou školu, přiklonil se k informačním technologiím, protože si říkal, že by bylo dobré vystřídat obor.
Na informačních technologiích byl však obrovský zájem a bohužel ho v té době nepřijali. Druhá varianta byla jasná: účetnictví. Zpětně to hodnotí jako skvělý krok: „Většina dobrých věcí se vám v životě stane náhodou. U některých věcech, čím víc přemýšlíte, tak tím hůř to dopadne.“
Informačních technologií se však nezbavil, jelikož se jimi zabývá i ve výuce a v profesní dráze. Stále si myslí, že být účetní a mít k tomu informační technologie, je lepší, než být informatik a k tomu mít účetnictví.
Auditorská licence: když zákon říká „ještě ne“
Po složení auditorských zkoušek v roce 1993 musel pan docent čekat, až dovrší určitého věku, který byl daný zákonem, aby mohl dostat licenci. Šlo o ochranu před tím, aby čerství absolventi bez praxe vstupovali rovnou do profese. Věk měl zajistit, že nejprve získají potřebné zkušenosti.
Audit dříve vs. dnes: od šanonů k počítači
„V devadesátých letech, když jste měli klienta např. ve Zlíně, tak jste museli nasednout do auta a jet do Zlína, kde jste vytáhli šanon a začali v něm listovat a kontrolovat ho.“ Dnes se dostane datový soubor, nebo se člověk připojí, často přímo do počítačového systému, stáhne si data a pustí auditorský software, který provede testy. Například kontrola 100 tisíc faktur by ručně trvala velmi dlouho, zatímco když by tu kontrolu provedl počítač, rychle by odhalil chybějící nebo duplicitní faktury. Pan docent tuto digitalizaci považuje za obrovský pokrok. Další posun je, že ten úhel pohledu, který je potřeba, se rozšířil. „Dnes potřebujete v auditorském týmu další lidi, nemusíte to dělat sám. Dělat auditora jako fyzická osoba je už pasé.“
Studenti se nemění, svět kolem nich ano: „Cestujte.“
„Studenti jsou stále stejní. Co se mění, jsou možnosti.“ Dříve nebylo možné vycestovat. „Vycestujte, protože kdo tu zůstane sedět a nepojede na Erasmus, tak ztrácí tu největší výhodu, kterou škola nabízí a kterou my jsme neměli,“ vysvětluje pan docent.
Od překladu IFRS k novým studijním oborům: práce, která změnila výuku i profesi
Jedním z úspěchů, na který je pan docent pyšný, je spolupráce na překladech mezinárodních účetních standardů, kterou navázal kolem roku 2000. Byla to koordinační práce se spoustou dalších institucí a s mnoha lidmi z katedry. Vyústilo to v to, že vyšly první oficiální překlady IFRS. Ta největší práce nebyla v přeložení textu, ale v nových českých termínech k anglickým termínům, které do té doby vůbec neexistovaly. Tyto standardy založily novou historii účetnictví v České republice a dodnes z toho žije legislativa, právní předpisy, profese a také škola a výuka předmětů na škole.
Dále se mu podařilo vybudovat některé předměty, které dodnes učí, např. nový studijní obor Forenzní služby a Fintech, o které je veliký zájem. Nyní běží již druhý ročník.
Budoucnost s AI: nástroj, který mění školu, profesi i společnost
„Je to skvělý nástroj. Studenti by ho měli používat, a hlavně se naučit, jak ho používat.“ Sám AI využívá a je toho názoru, že nemá smysl uvažovat o tom, že by se AI zakázala. Co však smysl má, je uvažovat o tom, jak to bude měnit svět, a snažit se tomu přizpůsobovat. „Možná se do určité míry změní nějaké profesní předpisy v oblasti auditu nebo v oblasti účetnictví.“
Zároveň má obavy, co to udělá s naší společností. „Vidíme, jak bojujeme se sociálními sítěmi a nepravdivými informacemi na nich. Umělá inteligence může tyto informace dál množit.“ „Technologie se nezastaví. Naším úkolem je být rychlejší, aby neovládala umělá inteligence nás, ale my ji.“
Boj proti stresu: důležité je umět ho přerušit
Stres dokáže motivovat k výkonu. Je však škodlivý, když trvá dlouho bez přerušení. Je tedy potřeba ho čímkoliv přerušovat. „Mít zájmy, přátele, rodinu a věnovat tomu přiměřenou část života a poté to funguje normálně,“ radí pan docent.
Chcete se dozvědět další zajímavosti z jeho profesního i osobního života?
Poslechněte si celou epizodu na Apple Podcasts nebo Spotify.
Sledujte také Instagram @alumni_vse pro novinky a informace o dalších dílech!
